Tim's Filmblog

"Not that it matters, but most of it is true."

Filmtip van de week

Filmtip van de week:

Memento

Een film die ook tien jaar na dato nog steeds in mijn lijstje met vijf sterren films staat. Allereerst is er de inventieve vertelstijl en het briljant uitgeschreven verhaal over een man zonder korte termijn geheugen die de moordenaar van zijn vrouw zoekt. Doordat alles in Memento zich in omgekeerde volgorde afspeelt is opletten een must, maar tegelijkertijd maakt het van Memento een film die met elke herziening beter wordt. Ook het acteerwerk van Guy Pearce en Joe Pantoliano van absolute topklasse waardoor de 5 sterren voor dit moderne meesterwerk van regisseur Christopher Nolan volkomen logisch zijn.

Memento (zaterdag 15 december, 23.35 uur, Canvas)

Filmtips van de afgelopen weken:

The Usual Suspects

Jarenlang mijn favoriete film aller tijden en ook vandaag de dag nog in mijn top 3. Werkelijk alles klopt aan The Usual Suspects. Het begint al met het briljante acteerwerk van de complete cast en in het bijzonder Kevin Spacey. Daarnaast is er het sublieme einde, dat de film in een totaal ander daglicht stelt en er bovendien voor zorgt dat de film ook een tweede, derde of tiende keer een belevenis blijft. Tel daarbij op de prachtige soundtrack en een aantal personages die je niet snel zult vergeten en je hebt een meesterwerk te pakken.

The Usual Suspects (zaterdag 8 december, 20.00 uur, Net5)

The Silence of the Lambs

De ultieme bad guy? Hannibal Lecter komt in ieder geval dicht in de buurt van de perfectie in The Silence of the Lambs. Anthony Hopkins speelt dan ook de rol van zijn leven als de erudiete en intelligente kannibaal in deze prachtfilm. Dat geldt overigens ook voor zijn tegenspeelster Jodie Foster als FBI-agente Clarice Starling. De verbale confrontaties tussen de twee zijn ijzingwekkend en behoren tot de beste scenes ooit geschoten. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele film.

The Silence of the Lambs (zaterdag 1 december, 22.20 uur, NET 5)

Let the Right One In

Een verademing tussen al het vampiergeweld dat de de laatste jaren de bioscopen overspoelt. Let the Right One In is een fascinerende mix van een jeugddrama, coming of age- en horrorfilm. Het zijn vooral de afstandelijke manier van filmen, het acteerwerk van de kinderen en de sfeervolle setting die Let the Right One In haar kracht geeft. Dat de film in Nederland werd uitgeroepen tot de beste film van 2009 was enigszins overdreven maar een aanrader is Let the Right One In zeker.

Let the Right One In (vrijdag 30 november, 20.40 uur, Canvas)

Roman Holiday

Heerlijke klassieker die het vooral moet hebben van het sfeervolle Rome en het acteerwerk van de Audrey Hepburn en Gregory Peck. De twee zijn geweldig op dreef als de prinses die een dagje wil ontsnappen aan haar gecontroleerde bestaan en de journalist die daar een slaatje uit denkt te slaan. De chemie tussen Hepburn en Peck is duidelijk aanwezig en het plezier dat ze hebben werkt aanstekelijk. Een romantische komedie zoals ze niet meer gemaakt worden.

Roman Holiday (zondag 18 november, 14.05 uur, ÉÉN)

El Secreto de Sus Ojos

Pakkende, sfeervolle en ietwat trage film die langzaam onder je huid kruipt. Het in de basis simpele verhaal over een strafrechtelijke onderzoeker die aan het einde van zijn carrière een boek schrijft over die ene opgeloste zaak, verandert al snel in een prachtig in beeld gebracht Argentijns meesterwerkje (let vooral op de scene in het stadion), dat humor, romantiek en spanning feilloos met elkaar combineert.

El Secreto de Sus Ojos (vrijdag 16 november, 20.40 uur, Canvas)

American Beauty

Sam Mendes heeft of dit moment Skyfall in de bioscoop draaien maar zijn ultieme meesterwerk blijft American Beauty. Een film waarin Mendes het perfecte burgerlijke leven in Amerika genadeloos op de hak neemt. Hij krijgt daarbij hulp van de meesterlijke cast aangevoerd door de meesterlijke Kevin Spacey die als de cynische Lester Burnham één van de rollen van zijn leven speelt.

American Beauty (zondag 4 november, 00.30 uur, BBC2)

The Green Mile

Een tip kun je het nauwelijks noemen, maar aangezien er verder weinig te beleven valt op tv deze week toch nog maar eens een lans breken voor deze prachtfilm. Het bovennatuurlijke subplot geeft het toch al ijzersterke verhaal nog net dat beetje extra. Omdat ook het acteerwerk over de gehele linie van buitencategorie is en het sentiment steeds net binnen de perken blijft, kun je moeilijk anders dan The Green Mile een modern meesterwerkje noemen.

The Green Mile (zaterdag 27 oktober, 20:00 uur, RTL 5)

Panic Room

Met Seven en Fight Club legde regisseur David Fincher de lat hoog voor zichzelf. Dat niveau haalt Panic Room niet, maar dat neemt niet weg dat het kat-en muis spel tussen de inbrekers en moeder en dochter in Panic Room razend spannend is. Het blijft daarom jammer dat de simpele plot een beetje blijft hangen in het interessante uitgangspunt en dat Panic Room nooit echt verrast. Voor een leuke vrijdagavond maken die kritiekpuntjes echter weinig uit.

Panic Room (Vrijdag 26 oktober, 22.45 uur, RTL 5)

Hachi

Een pup die wordt gevonden op het stadion waarna een intense band ontstaat tussen baasje en hond. Wie het waargebeurde verhaal van de trouwe hond Hachi kent, weet precies wat hem te wachten staat. Bereid je dus voor op een vrolijke, ondeugende en verdrietige kijkende hond in dit sentimentele drama dat aan elkaar hangt van goedkoop effectbejag maar toch consequent in zijn opzet slaagt. De kijker ontroeren.

Hachi (zondag 14 oktober, 21.25 uur, Net 5)

About Elly

Een film van regisseur Asghar Farhadi. Meer hoef ik sinds A Separation eigenlijk niet te weten. Ben dan ook razend benieuwd naar de zoektocht naar Elly.

About Elly (zaterdag 29 september, 23.10 uur, Canvas)

Mississippi Burning

Geen waardige filmtip van de week op de Nederlandse zenders deze week daarom maar weer eens een uitstapje naar de BBC. Want daar komt vanavond Mississippi Burning op tv. Een intrigerend en ijzersterk drama over het Amerika in de hoogtijdagen van de Ku Klux Klan. Gene Hackman en Willem Dafoe zijn bovendien ijzersterk waardoor Mississippi Burning wat mij betreft één van de beste zo niet de allerbeste film over rassenhaat ooit is.

Mississippi Burning (maandag 24 september, 01.15 uur, BBC1)

Primal Fear

De grote doorbraak van Edward Norton. Een acteur die in het begin van zijn carrière hard op weg leek op een van de grootsten aller tijden te worden. Een beeld dat sinds een jaar of tien hardhandig is bijgesteld, maar dat doet niets af aan de klasse van de rechtbankthriller Primal Fear. Zeker ook door de aanwezigheid van een meer dan uitstekende Richard Gere.

Primal Fear (vrijdag 21 september, 23.20 uur, ÉÉN)

Man on Wire

Matige filmweek daarom gekozen voor documentaire Man on Wire. Een prima docu over koorddanser Philippe Petit, de man die in 1974 in een klap het wereldnieuws domineerde door te koorddansen op een touw gespannen tussen de Twin Towers. Petit zelf is geen groot verteller waardoor de documentaire wel het een en ander mist,  maar door de grondige reconstructie,  medewerking van de belangrijkste betrokkenen en vooral de ongelofelijke beelden van de levensgevaarlijke stunt van Petit destijds, toch een docu die je bijblijft.

Man on Wire (woensdag 12 september, 23,45 uur, Nederland 2)

After the Weddng

Één van de allerbeste films van de laatste tien jaar. Belangrijkste reden is het fantastische acteerwerk. Rolf Lassgård is meesterlijk maar ook Mads Mikkelsen, Sidse Babett Knudsen spelen de sterren van de hemel. Susanne Bier beheerst bovendien de kunst om met haar unieke en gedurfde stijl het voorspelbare en sentimentele verhaal nooit te laten verzanden in een goedkope soap. Een prestatie op zich en het maakt van After the Wedding een absolute aanrader.

After the Wedding (vrijdag 7 september, 22.05 uur, Canvas)

Rio Bravo

Spanning, actie en humor. Dat zijn de drie hoofdingrediënten van westernklassieker Rio Bravo. Tel daarbij op de heerlijke dialogen en het acteerwerk van John Wayne, Dean Martin en Angie Dickinson en je hebt westerns die met recht het predicaat klassieker verdient. Jammer alleen van de matige love interest, want zonder het geklungel tussen Wayne en Dickinson was Rio Bravo een echt meesterwerkje geweest. Nu blijft het bij een uiterst vermakelijk en makkelijk wegkijkende western.

Rio Bravo (zondag 19 augustus, 13.55 uur, ÉÉN)

Once Upon a Time in the West

Back to the Future 1,2 en 3, Die Hard 3 of toch District 9? Keuze te over deze week, maar uiteindelijk is toch de beste western ooit gemaakt -Once Upon a Time in the West- de filmtip van deze week. Natuurlijk al door werkelijk iedere filmliefhebber gezien, maar dat neemt niet weg dat deze meeslepende en ontroerende film van Sergio Leone met acteerwerk van wereldklasse en een sublieme soundtrack, simpelweg de beste film is die deze week op tv komt.

Once Upon a Time in the West (zondag 12 augustus, 20.00 uur, RTL7)

Into the Wild

Misschien wel de mooist gefotografeerde film die ik ken. Daarnaast heeft Into the Wild een soundtrack die het aanschaffen waard is. Toch is het belangrijkste zonder twijfel het acteerwerk. Emile Hirsch lijkt gemaakt voor de rol van man van de natuur Christopher McCandless, maar ook de bijrollen zijn dik in orde. Complimenten daarbij voor regisseur Sean Penn die de bijrollen vol zonderlinge figuren boeiend weet te houden zonder er typetjes van te maken.

Into the Wild (vrijdag 10 augustus, 20.25 uur, Nederland 3)

Crash

In de geest van Magnolia laat Crash meerdere verhalen samenkomen. Racisme is daarbij het centrale thema. Crash laat daarbij geen moment onbenut om voor de traan te gaan. Subtiel is Crash dan ook zeker niet, maar het werkt ontegenzeggelijk. Dat komt mede door het puike acteerwerk van een puike cast met hoofdzakelijk acteurs die voorheen schitterden in bijrollen. Daarnaast bevat Crash een aantal scenes die de film net wat extra’s geven, al was de Oscar voor beste film enigszins overdreven.

Crash (dinsdag 31 juli, 20.30 uur, RTL8)

Inland Empire

De meest rare van David Lynch en dat zegt wat. Lynch gaat in Inland Empire (ja met allemaal hoofdletters) helemaal los en laat iedere vorm van logica of een verhaal achterwege. Dat is niet voor iedereen weggelegd, (toen ik hem destijds in de bioscoop zag begonnen we met een halfvolle zaal en eindigden we met zes personen) maar voor wie zich tussen een aantal ontstellend saaie stukken door, laat betoveren door de fenomenale sfeerschepping, het acteerwerk en de meesterlijke soundtrack blijft er meer dan genoeg over om intens van te genieten.

Inland Empire (zaterdag 21 juli, 23.30 uur, Nederland 2)

Paths of Glory

Wat mij betreft Stanley Kubrick’s beste film. Nooit eerder (en ook later) werd de zinloosheid van oorlog zo treffend in beeld gebracht. Het eenvoudige doch doeltreffende verhaal over drie willekeurige soldaten die worden opgeofferd en terechtgesteld na een mislukte aanval, is schrijnend en het groeiende gevoel van machteloosheid dat je gedurende de film bekruipt, stemt tot nadenken. Tot slot nog veel lof voor Kirk Douglas. Hij is fantastisch als Colonel Dax die moet voorkomen dat de drie ter dood veroordeeld worden.

Paths of Glory (zaterdag 14 juli, 23.30 uur, Nederland 2)

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb

Na een week zonder filmtip vanwege het tegenvallende aanbod deze week wel weer een filmtip. Een heuse klassieker dit keer. Nederland 2 zendt namelijk flink wat films van de onvolprezen Stanley Kubrick uit deze weken. Zijn beste is wat mij betreft de hilarische satire Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Inktzwart maar oh zo goed. Onder meer dankzij de fenomenale Peter Sellers (die meerdere rollen voor zijn rekening neemt) en de minstens zo imponerende George C. Scott.

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (vrijdag 13 juli, 23.10 uur, Nederland 2)

Sunshine

Danny Boyle is vooral geliefd vanwege zijn twee bekendste films Trainspotting en Slumdog Millionaire. Toch zijn dat wat mij betreft niet zijn beste films. Die eer is weggelegd voor Sunshine. Een sciencefiction drama over een groep van acht astronauten die op weg zijn naar de uitvallende zon, om deze met een bom weer op te starten. Boyle weet er een bloedmooie en razendspannende film van te maken die nog steeds niet de waardering en aandacht krijgt die het verdient.

Sunshine (zondag 24 juni, 20.00 uur, RTL 7)

Fantastic Mr. Fox

Het beroemde Roald Dahl verhaal in stop motion vorm. Het levert een heerlijke film op die vooral dankzij het stronteigenwijze, arrogante, sluwe, zichzelf overschattende maar immer sympathieke Fantastic Mr. Fox personage ook nog eens enorm grappig is. George Clooney is perfect gecast als stem voor de hoofdrolspeler en deze familiefilm die ook voor volwassenen enorm vermakelijk is en Fantastic Mr. Fox had zich geen betere regisseur dan de frivole Wes Anderson kunnen wensen. Ook lof voor de geestige dialogen en natuurlijk de geslaagde rollen van de drie boeren wiens boerderijen keer op keer leeg achterblijven.

Fantastic Mr. Fox (zaterdag 16 juni, 20.00 uur, SBS 6)

The Edge

The Lord of the Rings trilogie aanraden kan iedereen, daarom geen Fellowship of the Ring filmtip deze week, die eer gaat naar The Edge. Een avonturenfilm zoals ze nog maar weinig gemaakt worden. The Edge verhaalt over een miljonair (Anthony Hopkins) die samen met een fotograaf (Alec Baldwin) strandt in de wildernis van Alaska en het daar aan de stok krijgt met een agressieve beer. Dat levert enkele razendspannende scenes op, maar minstens zo interessant zijn de verbale en geestelijke krachtmetingen tussen de tegenpolen Hopkins en Baldwin die beide in topvorm zijn.

The Edge (maandag 11 juni, 20.30 uur, RTL7)

(500) Days of Summer

Heerlijke film. Vanaf de eerste minuut staat er een glimlach op je gezicht en die verdwijnt gedurende de film niet meer. De originele manier om een lovestory te vertellen, de van het scherm spattende chemie tussen Zooey Deschanel en Joseph Gordon-Levitt, de speelse visuele vondsten, de hilarische voice-over en de weergaloze soundtrack (van Carla Bruni tot The Smiths) ik heb er allemaal niets op aan te merken. (500) Days of Summer is een geweldige romantische komedie die zich zeker kan meten met de beste romantische komedies die ik tot op heden zag (Before Sunrise en Sunset). Jammer voor Public Enemy Number One -Part 1 en 2, want zonder (500) Days of Summer had die film zonder twijfel de titel Filmtip van de week gekregen.

(500) Days of Summer (woensdag 6 juni, 20.30 uur, RTL7)

The Proposition

Een Australische western die er zijn mag. Het trage tempo in The Proposition zorgt voor sfeer, het camerawerk is prachtig en de acteurs onder leiding van Guy Pearce leveren vakwerk af. Minpunt is dat er uiteindelijk weinig gebeurt en dat de uitstekende opbouw geen overdonderend vervolg kan geven. Daardoor blijft The Proposition vooral een interessante en mooi geschoten film en niet eens zozeer een hele goede. Maar wel goed genoeg om hier een plekje te verdienen.

The Proposition (Zondag 27 mei, 00.10 uur, RTL7)

The Dark Knight

Normaal kies ik graag voor de iets minder bekende films in deze rubriek maar No Country for Old Men, North by Northwest en The Straight Story ten spijt, The Dark Knight kan ik niet laten lopen. Daarvoor is deze Batman film simpelweg te goed. Of het nu gaat om het kat-en-muisspel tussen Batman en The Joker, de fenomenale bijrol van Heath Ledger of de zinderende actie, alles klopt aan deze film. Nog twee maandjes wachten op zijn opvolger maar tot die tijd moeten we het doen met The Dark Knight. Voorwaar geen straf.

The Dark Knight (donderdag 24 mei, 20.30 uur, Veronica)

Kick-Ass

De beste voetbalfilm ooit gemaakt (The Damned United) is natuurlijk leuk, maar hij kan niet tippen aan de film die ik hier eerder uitriep tot dé film van 2010. Kick-Ass verdient die titel nog steeds, want ook een tweede, derde en vierde keer blijft de film goed voor twee uur filmplezier. Want of het nu gaat om jonkie Chloe Morets (absolute ster van de film) als de vloekende en massaal tegenstanders afslachtende Hit Girl of Nicolas Cage als de Batman imiterende Big Daddy, alles klopt aan Kick-Ass. Dat de film daarnaast ook nog eens de beste actiescène (kryptonite) sinds jaren heeft, is helemaal mooi meegenomen.

Kick-Ass (zaterdag 12 mei, RTL 5, 22.10 uur)

The Big Sleep

Na In a Lonely Place heb ik het film-noir virus weer te pakken. En laat zondag nu net één van de allerbeste uit het genre op tv komen. The Big Sleep is een film-noir zoals hij hoort te zijn. Sfeervol met een constante waas van wantrouwen die als een deken over de film hangt. Maar ook het geweldige script met de bijtende dialogen, een Humphrey Bogart in misschien wel zijn beste rol ooit en een femme fatale in de vorm van Lauren Bacall die er de hele film voor zorgt dat de aandacht op haar gericht blijft, zijn grote pluspunten. En tot slot niet vergeten de chemie tussen Bacall en Bogart. In Key Largo waren ze al in topvorm in The Big Sleep nog net iets beter.

The Big Sleep (zondag 6 mei, 14.05 uur, Één)

Hot Fuzz

De filmtip van deze week had natuurlijk 12 Angry Men moeten zijn. Het meesterwerk van Sidney Lumet. Die begint over een klein half uurtje echter al waardoor de keuze van deze week valt op Hot Fuzz. Een hilarisch filmpje over de ultieme agent Nicholas Angel die door omstandigheden echter wordt verbannen na het saaiste dorpje van Engeland. Het komische duo Simon Pegg en Nick Frost is wederom in topvorm. Tel daarbij op de droge humor, prima soundtrack en het spectaculaire einde en je hebt één van de beste komedies van de afgelopen jaren. (Helaas bleek het hier achteraf om een zwaar gecensureerde en mindere versie te gaan)

Hot Fuzz (dinsdag 1 mei, 20.30 uur, RTL 7)

Mystic River

Clint Eastwood weet me zelden te overdonderen met zijn films maar Mystic River is daar een uitzondering op. Het verhaal van drie oude vrienden die elkaar onder vervelende omstandigheden weer treffen is boeiend, maar vooral het fenomenale acteerwerk in deze echte acteursfilm is meesterlijk. Kevin Bacon is uitstekend maar Tim Robbins en Sean Penn zijn van buitenaardse klasse in dit heftige drama. De scene waarin Penn zichzelf helemaal laat gaan is zelfs van buitencategorie en blijft ook jaren na dato nog in je geheugen gegrift staan.

Mystic River (donderdag 26 april, 20.30 uur, Net5)

The Squid and the Whale

De scherpe dialogen zijn zonder meer de grootste attractie van The Squid and the Whale. Daarnaast heeft de film ook nog een prima cast tot zijn beschikking met een uitblinkende Jeff Daniels. Bovendien mag The Squid and the Whale net recht gezien worden als de film waarin Jesse Eisenberg voor het eerst liet zien dat hij een meer dan behoorlijke acteur is. Samen met de heerlijke soundtrack (met een hilarische rol voor Pink Floyd’s, Hey You) meer dan genoeg reden om The Squid and the Whale een kans te geven.

The Squid and the Whale (vrijdag 20 april, 20.30 uur, RTL8)

An Education

Het is snel gegaan met Carey Mulligan. De actrice die de ene na de andere glansrol speelt, brak echter pas door in 2009 met An Education. Een film over een zestienjarig meisje dat studeert aan Oxford maar bevangen wordt door het glamoureuze bestaan van de veel oudere Peter Sarsgaard. Een prachtig tijdsbeeld waarin Mulligan laat zien wat ze kan. En dat is bepaald niet weinig.

An Education (vrijdag 13 april, 22.35 uur, CANVAS)

Shutter Island

Samen met het verfrissende Kick-Ass nog steeds de beste film uit 2010. De film komt dankzij de fantastische soundtrack en imposante beelden weliswaar beter tot zijn recht in de bioscoop, maar boet ook op tv nauwelijks aan kracht in. Het ingenieuze script zorgt er bovendien voor dat de film uitnodigt tot herziening en een tweede of derde keer de moeite waard blijft. Ook het prima acteerwerk van Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en met name Ben Kingsley mag zeker niet onvermeld blijven.

Shutter Island (zaterdag 31 maart, 20.00 uur, RTL5)

Sweet Smell of Succes

De keuze tussen 12 Monkeys of Sweet Smell of Succes was geen makkelijke. Toch valt de keuze voor de filmtip van deze week op die laatste. Een film over de verschrikkelijke maar machtige columnist JJ Hunsecker die sterren kan maken of breken. Burt Lancaster speelt deze rol met verve maar krijgt geweldig weerwerk van Tony Curtis. Hij is imponerend als de persagent Sidney Falco die er alles aan doet om in het gevlij te komen bij de man van de vernietigende columns. Extra attractie zijn bovendien de geweldige dialogen en de prachtige vormgeving. Het neon verlichte Times Squere en de donkere en rokerige steegjes zijn een genot om te zien, om nog maar niet te spreken over de heerlijke jazz soundtrack.

Sweet Smell of Succes (zondag 25 maart, 14.05 uur, ÉÉN)

Daens

De allerbeste Belgische film ooit gemaakt deze historische film over priester Adolf Daens. Een man die op de bres sprong voor het gewone volk dat werd uitgebuit in de Aalster fabrieken. Geweldenaar Jan Decleir is werkelijk sensationeel als priester Daens en draagt in zijn eentje de hele film. Vooral zijn kerkelijke toespraak in het begin van de film staat nog in het geheugen gegrift. Het indrukwekkende en waargebeurde verhaal en de uitstekende regie van Stijn Coninx doen de rest. Een absolute must al is het maar omdat er van Daens schandalig genoeg nog steeds geen dvd te verkrijgen is.

Daens (zondag 18 maart, 20.45 uur, Canvas)

Sherlock – A Scandal in Belgravia

Om A Scandal in Belgravia (onderdeel van de Sherlock serie maar prima afzonderlijk te kijken) kan ik deze week simpelweg niet heen. De manier waarop de BBC dit oude personage vertaald heeft naar het moderne London is onbeschrijfelijk knap. A Scandal in Belgravia is dan ook het beste wat ik ooit op seriegebied gezien heb. Benedict Cumberbatch is wederom subliem als de irritante, arrogante maar immer charmante Holmes. Aartsvijand Moriarty krijgt meer screentime maar het is Lara Pulver als Irene Adler die van het scherm spat. De krachtmetingen in intelligentie tussen Holmes en Adler zijn zinderend en de manier waarop ze elkaar verbaal steeds weer te slim af zijn, komt voort uit een razend knap staaltje schrijf- en acteerwerk.

Sherlock – A Scandal in Belgravia (zaterdag 10 maart, 20.40 uur, Canvas)

Good Night, and Good Luck

De filmtip is een weekje weggeweest door computerproblemen maar weer terug met een meesterwerk. Het acteerwerk in Good Night, and Good Luck is van buitencategorie. Vooral David Strathairn is fenomenaal in de rol van radiomaker  Edward R. Murrow,  die de strijd aangaat met senator en communistenjager Joseph McCarthy. Maar ook visueel is de film een pareltje. Ik heb een hekel aan roken maar nooit werd de rook van sigaretten mooier en uitdagender in beeld gebracht als in Good Night, and Good Luck.

Good Night. and Good Luck (vrijdag 9 maart, 22:50 uur, Canvas)

Walk the Line

Beste muziekbiopic die ik ken. Het begint al met die meesterlijke openingsscene die het allerbest tot zijn recht komt als het volume helemaal openstaat. Verder grote complimenten voor de hoofdrolspelers. Joaquin Phoenix kruipt diep in de huid van Johnny Cash al wordt hij zelfs nog overtroffen door Reese Witherspoon. De eeuwige grijze muis stijgt hier ver boven zichzelf uit. Dat de twee ook nog alle nummer zelf zongen maakt de film alleen maar authentieker.

Walk the Line (zaterdag 25 februari, 22.15 uur, RTL7)

The Truman Show

Zonder het zelf te weten zit Truman al zijn hele leven in een gigantische tv-studio. Van de geboorte tot zijn eerste verliefheid, zijn hele perfecte leventjes is geregisseerd als ware het big brother. Jim Carrey in een wat serieuzere rol blijkt een meesterzet. Zonder zijn komische talent te verwaarlozen weet hij op ongeëvenaarde wijze de rol van ultiem goedzak Truman neer te zetten. Een weergaloze combinatie van drama en komedie met daarbovenop een meesterlijke soundtrack resulteert in één van de allerbeste feel good films ooit gemaakt.

The Truman Show: (woensdag 22 februari, 20.30 uur, Net5)

Gladiator

Normaal gesproken wat minder bekende films in deze rubriek. Maar ik maak graag een uitzondering voor Gladiotor. Het wat mij betreft beste heldenepos ooit gemaakt. Russel Crowe is meesterlijk maar ook Joaquin Phoenix en de andere bijrollen worden perfect ingevuld. Toch zijn het vooral de sublieme actiescenes die ervoor zorgen dat Gladiator boven al zijn genregenoten uitstijgt. De gevechten in de arena zijn zeldzaam goed geregisseerd en maken zelfs een derde keer nog indruk. Een hollywoodspektakel zoals er maar weinig gemaakt zijn.

Gladiator: (vrijdag 17 februari, 20.30 uur, RTL5)

Great Expectations

Één van die klassiekers die ik door omstandigheden nog nooit gezien heb. Waarom is me eigenlijk een raadsel. David Lean is sowieso al een regisseur die mij wel kan bekoren en deze Charles Dickens verfilming wordt toch vaak als één van zijn allerbesten gezien. Meer dan genoeg reden dus om dit verhaal over weesjongen Pip die een ontsnapte gevangene helpt nu eindelijk maar eens te gaan zien.

Great Expectations (zondag 5 februari, 21.55 uur, Canvas)

The Fountain:

Er zijn weinig films die me zo geraakt hebben als de filmtip van deze week. Sterker nog, op dit moment is The Fountain mijn nummer drie aller tijden. Een film die overigens zeker niet voor iedereen is. Het liefdesverhaal dat in drie afzonderlijke tijden speelt en de ietwat spirituele zoektocht naar de Tree of Life, je moet er in meegaan. Doe je dat echter en kun je ook overweg met de bijna kitscherige beeldenpracht dan blijft er een film over met één van de allerbeste soundtracks ooit, die je diep raakt en regelmatig met open mond naar het beeldscherm laat staren. Niet te missen deze zoveelste parel van Darren Aranofsky.

The Fountain (woensdag 1 februari, 22.35 uur, RTL7)

The Ghost and the Darkness

Waargebeurd verhaal over twee leeuwen die moorden voor de lol. De jacht op The Ghost and The Darkness is zenuwslopend en wordt prachtig in beeld gebracht waarbij de exotische locaties vakkkundig worden ingezet. Daarnaast zijn Val Kilmer en vooral Michael Douglas prima op hun plek in deze film. Een heerlijke avonturenfilm zoals ze nog maar zelden gemaakt worden.

The Ghost and the Darkness (zaterdag 14 januari, 20.00 uur, RTL7)

Open Hearts

Wederom een prachtfilm van één van mijn favoriete regisseurs. Steeds weer slaagt Susanne Bier er in om films te maken die overlopen van de emotie maar niet gemaakt sentimenteel aandoen. Ook Open Hearts is weer een indrukwekkend drama. Dat zit hem vooral in de personages. De liefde van het verliefde koppel Cæcilie en Joachim spat van het scherm en de gevoelens van onmacht als Joachim na een aanrijding plotsklaps verlamd door het leven moet, zijn uiterst geloofwaardig. Ook de nasleep van dat ongeluk en de vierhoeksverhouding die volgt zouden in slechte handen een uiterst sentimentele film opleveren maar Open Hearts heeft gelukkig Susanne Bier.

Open Hearts (zaterdag 7 januari, 23.45, Canvas)

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Na de kerst gaan we weer vrolijk door met de filmtip van de week. En we trappen meteen af met een pareltje van ongekende schoondheid. Van zijn titel moet The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford het niet hebben. En toch, ondanks dat de titel eigenlijk alles al weggeeft blijft de film een fascinerend psychologisch kat- en muisspel tussen de twee hoofdrolspelers. De onderhuidse spanning tussen Ford (meesterlijke rol van Casey Affleck) en James (een minstens zo goede Brad Pitt) voel je constant, al wordt het nooit direct uitgesproken. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford is een western die niet de traditionele paden bewandelt en niet meegaat in de heldenverering rondom de persoon Jesse James. Een aanpak die loont en resulteert in de beste western van de laatste twintig jaar. Niet te missen.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Woensdag 4 januari, 20.40 uur, Canvas)

Festen

Nog steeds de allerbeste film die voortgekomen is uit de Dogma 95 stroming. Een stroming die bovenal streeft naar authenciteit. Festen is daardoor een compromisloos en rauwe film geworden. De dialogen zijn uitstekend, de humor inktzwart en de manier waarop het familiefeest langzamerhand vreselijk uit de hand loopt, wordt groots uitgewerkt.

Festen (zaterdag 17 december, 23.40 uur, Nederland 2)

The Prestige

Christopher Nolan maakt geen slechte films. Het begon al met zijn geweldige debuut Following waarna Nolan definitief doorbrak met films als Memento, Inception en The Dark Knight. Tussendoor maakte Nolan nog wat minder bekende films. Eentje daarvan is The Prestige. Een film over de strijd tussen twee wereldberoemde illusionisten eind achtiende eeuw. Een film die er werkelijk adembenemend mooi uitziet en dankzij het acteerwerk Hugh Jackman en Christian Bale nog extra indruk maakt. Jammer genoeg schiet Nolan enigzins door in het aantal plotwendingen waardoor The Prestige zeker niet perfect is. Een aanrader is het echter zeker.

The Prestige (woensdag 14 december, 20.30 uur, NET 5)

District 9

Moeilijk kiezen deze week. Groundhog Day, Sherlock – A Study in Pink, Hunger of toch maar The Hurt Locker? Uiteindelijk toch gekozen voor Distrct 9. Een wonderlijke en bizarre maar uiterst geslaagde film over een groep aliens die met hun ruimteschip boven Johannesburg tot stilstand komen. 20 jaar later zitten ze er nog steeds weggestopt in een streng bewaakt vluchtelingenkamp midden in de stad. Tijd voor een verplaatsing geleid door antiheld Wikus van der Merwe. Het klinkt als een komedie maar is meer dan dat. District 9 houdt het midden tussen een drama dat door middel van gigantische misstanden, vreemdelingenhaat en puur onbegrip een spiegel wil voorhouden en een actiespektakel dat zijn weerga niet kent. Niet te missen ook niet voor mensen die niets met science fiction hebben.

District 9 (zaterdag 3 december, 20.30 uur, RTL5)

Senna

Na Muhammad Ali: Through the Eyes of the World eindelijk weer een meesterlijke sportdocu. Jammer genoeg zendt RTL7 de 104 minuten durende versie uit en niet de 162 minuten durende versie die ik zag. In die lange versie is vooral het eerste deel uitzonderlijk sterk. De strijd tussen Prost en Senna wordt in al zijn facetten blootgelegd en de ruime aanwezigheid van Prost in de docu maakt dat boeiende gegeven alleen maar sterker. Het zijn echter vooral de bijzondere racebeelden die, samen met de persoonlijkheid Senna, deze docu tot een bijzondere maken. Mooiste moment is wat mij betreft zonder twijfel de winst van Senna in thuisland Brazilie. Wat een explosie van vreugde en ontroering: kippenvel. Dat de docu richting einde doorschiet in zijn verheerlijking is jammer maar kan een fantastische kijkervaring al lang niet meer verpesten. Hopelijk geldt deze conlusie ook voor de kortere versie.

Senna (zondag 27 november, 19.15 uur, RTL7)

Pan’s Labyrinth

Pan’s Labyrinth was voor mij de grote verrassing van 2007. Een pareltje dat op grootse wijze pure fantasy weet te verenigen met een serieus drama over een meisje dat leeft in de tijd van het Spanje onder Franco. Een absolute must see. De fantasiewereld waarin de jonge hoofdrolspeelster vlucht om te ontsnappen aan alle oorlogsgruwel, is werkelijk overdonderend weergegeven en de donkere toon en nare sfeer hebben het gewenste beangstigende effect. Maar ook in de niet fantasiestukken overtuigt de film. Expliciet geweld wordt niet geschuwd en Sergio Lopez is indrukwekkend als de keiharde aanvoerder van Franco’s manschappen. De absolute ster van de wonderschone film is echter zonder twijfel de jonge hoofdrolspeelster Ivana Baquero. Het maakt van Pan’s Labyrinth een bijzondere film die ondanks het fantasierijke karakter vooral volwassenen zal aanspreken.

Pan’s Labyrinth (woensdag 23 november, 22.45 uur, RTL 7)

The Thief of Bagdad

Het 1001 nacht verhaal over Jaffar de kwade genius die wil trouwen met de dochter van de koning. Een verhaal dat wij vooral kennen van Aladdin. En wie de Disney film een beetje kent ziet terug hoe enorm goed er naar deze verfilming is gekeken.  In deze verfilming uit 1940 is het vooral Conrad Veidt die de show steelt als de schurk Jafar. The Thief of Bagdad is – voor wie zich niet teveel stoort aan de vlagen gedateerde scenes – topvermaak voor jong en oud en daarmee een heerlijke zondagmiddag film.

The Thief of Bagdag (zondag 6 november, 14.05 uur, ÉÉN


Welcome

Een veel te onbekend pareltje deze film. Welcome vertelt het verhaal van de zeventienjarige Bilal die illegaal in Frankrijk verblijft en niets liever wil dan zo snel mogelijk het beloofde Engeland bereiken. Na vele tegenslagen ziet hij nog maar één uitweg, zwemmen naar de overkant.  Met de hulp van zweminstructeur Simon besluit hij de oversteek te wagen. Het levert een klein, intiem en bovenal uitstekende sociaal geëngageerde film op, dat op schrijnende wijze de politieke en sociale problematiek rond de vele illegalen in de Franse kuststad Calais laat zien.

Welcome (zondag 30 oktober, 21.40 uur, Canvas)

The Cove

Een prima film om deze nieuwe rubriek mee af te trappen. Want deze Oscarwinnende documentaire is een indrukwekkend pareltje dat nog lang bijblijft. De strijd tegen de Japanse dolfijnenhandelaren wordt op impnerende en stiekeme wijze gefilmd en de beelden waarin de dolfijnen massaal worden afgeslacht gaan door merg en been. The Cove is kortom geen fijne docu maar wel een indrukwekkende die stemt tot nadenken.

The Cove (donderdag 26 oktober, 23.40 uur, Canvas)

Nog geen reacties.

Plaats een reactie