Recensie: The Descendants (2 februari)

Het zit George Clooney nog steeds hoog dat hij in 2004 de hoofdrol niet mocht spelen in Alexander Payne’s Sideways. Zeven jaar later komt de samenwerking tussen Payne en Clooney met The Descendants alsnog van de grond. Gevolg: een klein en intiem drama dat het beste in allebei naar boven haalt.

Hawaï: vakantie-eiland van de eeuwige zon, foeilelijke shirt en cocktails. Het lijkt niet de meest voor de hand liggende locatie voor een film over familieproblemen, afscheid nemen en de dood. Maar Matt King (George Clooney) zegt het mooi in de intro van The Descendants. De inwoners van Hawaï zijn echt niet immuun voor het leven, hun hoofdpijn is echt niet minder heftig en hun families zijn echt niet minder verknipt dan de families op andere plekken in de wereld.

Zo ook het gezin King dat wordt getroffen door het noodlot als moeder Elizabeth door een bootongeluk in een dodelijke coma belandt en vader Matt de opvoeding over zijn twee dochters –de puber Alexandra en brutale Scottie- over moet nemen. Als Matt tot overmaat van ramp ook nog te horen kreeg dat zijn vrouw vreemd ging, begint de vermakelijke en ontroerende zoektocht naar haar minnaar.

Vooral knap daarbij is de balans die Payne weet te houden tussen humor en drama. Goedkoop sentiment wordt gemeden en daar waar je het ene moment lacht om de brutale Scottie, rebelse Alexandra of haar duffe vriend, staan even later de tranen in je ogen vanwege de diepe wond die het naderende afscheid achter dreigt te laten. Hulde daarbij voor het acteerwerk. Clooney is prima op dreef maar vooral dochter Alexandra –een rol van Shailene Woodley- maakt grote indruk. Meer nog dan Clooney weet zij op prachtige wijze verdriet, woede en de drang om door te gaan met haar leven in haar personage te verenigen. Een prestatie die absoluut een Oscarnominatie had verdiend.

The Descendants is een film die het hart op de juiste plaats heeft. Verfrissend daarbij is dat Payne niet met pasklare antwoorden komt maar personages creëert die het zelf ook niet altijd weten. Dat maakt het extra jammer dat The Descendants er uiteindelijk voor kiest om alle scherpe randjes richting einde alsnog af te vlakken. Het doet de film tekort en zorgt ervoor dat The Descendants niet de ontknoping krijgt die het verdient. Al moet gezegd dat de allerlaatste scene dan weer van een ongekende schoonheid is.

8.3/10

februari 2, 2012 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , , , , , ,