Recensie: Super 8

Is Super 8 nu een hommage, kopie, eigen bewerking van of misschien zelfs wel een parodie op de vroegere Spielberg films? Wat het antwoord ook moge zijn, het resultaat mag er zijn.

De eerste reacties zijn bepaald niet unaniem in hun oordeel. Super 8 wordt op vele fora niet al te best ontvangen. Waarom is me totaal onduidelijk. Super 8 is namelijk nog één van die hele weinige unieke bioscoopervaringen. Een film zoals ze nog maar zelden gemaakt worden. Steven Spielberg had er een patent op met Close Encounters of the Third Kind en vooral E.T. maar daarna bleef het lang stil als het om magische bioscoopervaringen ging. J.J. Abrams keert terug naar deze tijd en doet dat met zoveel passie en enthousiasme voor cinema dat alleen daardoor Super 8 al betovert.

Maar er is meer in deze film over een groep van vijf tieners die samen een zombie film maken en daarbij door een mysterieuze treincrash een groot geheim op het spoor komen. Want ook het acteerwerk is imponerend. Kinderen in films, het is altijd een gevaarlijke combinatie. Maar Super 8 is het ultieme voorbeeld van hoe het ook kan. De twee hoofdrolspelers Joel Courtney en Elle Fanning dragen de film zonder moeite en hebben een gouden toekomst voor de boeg. Vooral de scene waarin Fanning haar rol instudeert is een ware masterclass acteren die indruk maakt.

Het kinderlijke enthousiasme dat de acteurs uitstralen zie je ook terug in de film. Abrams maakt met Super 8 zijn jongensdromen waar en wil dat volledig uitbuiten. Prachtig voorbeeld daarvan is de minutenlange treincrash die wat mij betreft tot de allerbeste actiescenes ooit behoort en het bioscoopbezoek alleen al waard is. Al deze pluspunten maken dat de minpuntjes die film zeker heeft al snel veranderen in druppels op een gloeiende plaat die nauwelijks storen. Super 8 is een film die je in de bioscoop moet zien en die je moet ervaren. Ik heb het E.T. gevoel in ieder geval menigmaal gevoeld en ben dolblij dat er tenminste nog één regisseur is die films als deze maakt. Spielberg zal trots zijn op zijn leerling.

8.1/10

augustus 15, 2011 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , ,