Recensie: Boardwalk Empire (Seizoen 3)

boardwalk-emipre-season-3-posterNucky Thompson die het vuile werk dit keer niet liet opknappen maar zelf de trekker overhaalde. De dood van Jimmy Darmody was het klapstuk van het tweede Boardwalk Empire-seizoen. Grote vraag in seizoen drie: Wie wordt de nieuwe aartsvijand van Nucky Thompson?

Het is altijd een risico om één van je hoofdrolspelers voortijdig uit de serie te schrijven. Zeker als dat personage één van de weinigen is die niet in een hokje te plaatsen valt. Moeiteloos wist Michael Pitt met Jimmy Darmody een personage te creëren dat zich op het schemergebied van de sympathie bevond. Onervaren en laverend tussen een kille moordenaar en onbegrepen oorlogsveteraan. Zijn dood is derhalve een groot gemis al opent het einde van Darmody de deur voor een nieuwe groep maffioso van stand.

Belangrijkste nieuwe uitdager is zonder twijfel Gyp Rosetti. Een flamboyante, lichtgeraakte man die er vreemde hobby’s op nahoudt en bovenal hecht aan respect. En dat is nu net wat hij naar zijn zin te weinig krijgt. Want in het derde seizoen van Boardwalk Empire zit Nucky Thompson (Steve Buscemi) weer vast op zijn troon. Hij is de man die alles bepaalt en dat -door schade en schande wijs geworden- met beduidend minder compassie en respect doet dan voorheen.

Boardwalk-Empire-Season-3-Trailer

Het is ook meteen de meest interessante wending in dit derde seizoen. Nucky Thompson was altijd al een keiharde crimineel, maar te zien kregen we dat niet. Wat dat betreft was het slot van het tweede seizoen een voorbode. Gedurende het derde seizoen ruilt Thompsen met regelmaat het masker van sympathieke crimineel in voor dat van de meedogenloze. Een broodnodige verandering bovendien, want op andere vlakken stagneert het leven op de Boardwalk.

Met name een aantal voorheen interessante bijpersonages begint te verpieteren. Zo is de kruistocht van Nucky Thompson’s vrouw Margaret om het zelfbewustzijn bij vrouwen te vergroten een uiterst moeizaam subplot dat niets toevoegt aan de serie. Ook de aanwezigheid van Nelson Van Alden begint dankzij een gebrek aan ontwikkeling steeds meer irritatie op te roepen. En omdat ook de verliefdheid van Nucky Thompson voor theaterdame Miss Kent en Gillian Darmody’s zoektocht naar een dubbelganger voor haar zoon, Boardwalk Empire weinig goeds brengen, veranderen veel bijpersonages gedurende het derde seizoen in hinderlijke onderbrekingen.

Bobby-Cannavale-in-Boardwalk-Empire-A-Man-a-Plan

Dit alles moet goedgemaakt worden door de nieuwe ster aan het misdaadfirmament Gyp Rosetti. Hij slaagt daar behoorlijk in al lijkt het er lange tijd op dat de impulsieve Rosetti nauwelijks een bedreiging vormt voor de meer berekenende Thompson. Toch is het wel de tweestrijd om de macht en de drank tussen Rosetti en Thompson die Boardwalk Empire gedurende het derde seizoen interessant houdt. Dat en Richard Harrow. Éen van de weinigen bijrollen die wel blijft boeien. Jack Huston weet met zijn weinig uitbundige spel van de verminkte oud-leger man een steeds mysterieuzer en kleurrijker personage te maken. Bovendien blinkt de serie visueel nog steeds uit. De aankleding, setting en decors blijven een lust voor het oog en ook het acteerwerk van de hoofdrolspelers -Steve Buscemi voorop- is wederom meer dan voortreffelijk.

Deze positieve punten kunnen echter niet verbloemen dat het derde Boardwalk Empire seizoen voelt als een tussendoortje. De serie mist lange tijd de urgentie die de eerste twee seizoenen wel hadden. Pas in de laatste vier afleveringen van het derde seizoen, weet de serie de kijker dankzij een vernietigende knal weer helemaal voor zich te winnen. Dat Boardwalk Empire met het slot nog veel van de geleden schade herstelt, neemt niet weg dat het niveau veel te laat wordt opgeschroefd om van een memorabel seizoen te spreken. Laten we echter hopen dat het slechts de stilte voor de spreekwoordelijke storm blijkt. De voortekenen zijn alvast goed nu Al Capone En Arnold Rothstein zich eindelijk in de strijd om Atlantic City mengen.

7.5/10

december 3, 2012 - Posted by | recensie, Series | , , , , , , , , , , , , , ,