Recensie: Shame (9 februari)

Nicolas Cage gaf met zijn rol in Leaving Las Vegas alcoholverslaving een gezicht, talloze andere acteurs lieten zien wat drugs met een mens doet en nu laat Michael Fassbender in Shame zien hoe een seksverslaving je leven kan vernietigen. Een meesterwerk!

Regisseur Steve McQueen en acteur Michael Fassbender. Het is een duo dat in Hunger al liet zien waartoe het in staat is. Met Shame doet het tweetal dit nog eens dunnetjes over met dien verstande dat Shame zelfs nog beter is. Want wat schieten superlatieven tekort voor deze film. Zelden werd een verslaving zo pijnlijk getroffen als in Shame.

Het begint al met die weergaloze openingsscène in de New Yorkse metro. Brandon (Michael Fassbender) die volledig non-verbaal het verleidingsspel met de vrouw tegenover hem speelt. De jager en zijn prooi, begeleid door de subtiele steeds weer terugkerende main theme. Het is cinema op zijn allerbest. En het is niet de enige betoverende scene uit Shame. Het perfect geschreven en gespeelde etentje tussen Brandon en zijn nieuwe vlam is memorabel en het moment waarop Brandon’s zus (Carey Mulligan) in een café een minutenlange, langzame versie van Frank Sinatra’s New York, New York ten gehore brengt, gaat door merg en been.

Toch zou ik Shame tekort doen door enkel deze hoogtepuntjes eruit te pikken. Want eigenlijk klopt alles aan Shame. Neem alleen al het acteerwerk. Het is ronduit verbijsterend hoe Michael Fassbender een eenzaam, fragiel en zwaar verslaafd persoon speelt, dat in het dagelijks leven echter uitblinkt in alles wat hij doet en uiterlijk overloopt van het zelfvertrouwen. Het is dit contrast tussen innerlijk en uiterlijk dat Shame een extra laag meegeeft.

Datzelfde geldt overigens ook voor die andere hoofdrolspeelster Carey Mulligan. Zij spat als Sissy van het scherm als de absolute tegenpool van haar broer. De manier waarop hun verwrongen relatie beide levens beheerst en zelfs verwoest, laat zien hoe goed regisseur Steve McQueen zijn vak beheerst. Feilloos weet hij op een geloofwaardige manier te switchen tussen oprechte liefde en haat tussen broer en zus. Gelukkig blijft McQueen verre van het geven van pasklare antwoorden. Verder dan Mulligan’s uitroep: ‘We aren’t bad people, we just come from a bad place’, komt de film niet om het gedrag van Sissy en Brandon te verklaren.

Een lijn die McQueen tot het einde toe doortrekt. Het open einde stelt jezelf in staat om te beoordelen of Brandon en Sissy vervallen in oude fouten of hebben leren omgaan met hun problemen. Maar eigenlijk is het antwoord op die vraag totaal niet van belang. Het is bij Shame de fascinerende weg er naartoe die er toe doet.

8.8/10

februari 3, 2012 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , , ,