Precious: Based on the Novel by Sapphire (Sneak Preview 23 november)

Ze is in verwachting van het tweede kind van haar eigen vader, heeft geen vrienden op school, wordt als een slaaf rondgecommandeerd door haar moeder en daarbovenop wordt ze ook nog eens gepest met haar overgewicht. Het leven van Precious is kortom de hel op aarde. Dat de bijna twee uur durende film Precious: Based on the Novel by Sappphire geen vrolijke zit is, mag dan ook geen verassing heten.

Dat de film gebaseerd op het boek Push: A Novel echter zo ver gaat in het tonen van de smerigheid en pijnlijke gebeurtenissen uit het leven van de zwaarlijvige tienermoeder is dat wel. In het leven van Precious is namelijk zo weinig plaats voor optimisme dat je het eerste uur regelmatig de neiging hebt de bioscoop zo snel mogelijk te verlaten. Iedere vorm van opsmuk wordt gemeden en de harde realiteit wordt in al haar facetten benadrukt. De straten waar het hoofdpersoon doorheen wandelt, het huis waar ze woont, het eten dat ze eet en de feeks van een moeder die haar iedere dag thuis opwacht na school, alles is even smerig en deprimerend.

Het is dan ook bijna niet te geloven dat Precious: Based on the Novel by Sappphire een film van Amerikaanse makelij is. Veel meer doet het tonen van de harde realiteit, de troosteloosheid en afzichtelijke omgeving denken aan bijvoorbeeld het England dat we kennen uit de Mike Leigh films. Nog groter is de verbazing, als blijkt dat de executive producer van de film niemand minder dan Oprah Winfrey is. Gelukkig is overduidelijk te zien dat deze koningin van de sentimentele tv haar naam pas aan de film heeft verbonden nadat deze al af was, want Precious: Based on the Novel by Sappphire weet lange tijd juist ieder vorm van sentiment vakkundig te omzeilen.

De ommekeer komt (eindelijk zou je bijna zeggen) na een klein uur, als Precious door omstandigheden wat meer tijd doorbrengt op de alternatieve school waar ze geplaatst is, en daar onder de hoede van de lerares Ms Rain (Paula Patton) komt. Zij is een rustpunt in het leven van Precious en zorgt ervoor dat ze zowaar wat geloof in eigen kunnen krijgt. De film komt in rustiger vaarwater en er breekt zowaar een gedeelte in de film aan waarin er wel plaats is voor hoop en dromen. Overigens zonder dat de dreiging van het noodlot en de ellende ver weg zijn.

Het is ook het sein om de tranen wat rijkelijker te laten vloeien. Storend is dit echter allerminst omdat het nergens nep of goedkoop wordt. Bovendien is er nog het grootste pluspunt van de film: Gabourey ‘Gabby’ Sidibe. Zij is het namelijk die met glans de rol vertolkt van Precious, de puber wiens leven je niemand toewenst. Zonder groots op uitbundig te acteren weet zij steevast haar emoties over te brengen en het is dan ook geen toeval dat zij  nu al veelvuldig wordt getipts als mogelijke/waarschijnlijke Oscarwinnares.

Het enige puntje van kritiek dat mogelijk op Precious: Based on the Novel by Sappphire van toepassing is, is de grote hoeveelheid leed en ellende die je voorgeschoteld krijgt. De mokerslagen volgen elkaar zo snel op en de balans slaat zo fors uit in de richting van de minder leuke zaken des levens, dat je na een tijdje bijna immuun raakt voor zoveel ellende. Voor de mensen die hier echter geen last van hebben, blijft er een indrukwekkend en beklijvend drama over met een glansrol van hoofdrolspeelster Gabourey “Gabby” Sidibe.

november 24, 2009 - Posted by | recensie | , , , , , , , ,