I Love You Phillip Morris: Sneak Preview 8 februari:

Met films als The Hurt Locker, Nine en The Lovely Bones op komst dacht ik er goed aan te doen de sneak preview weer eens te bezoeken. Een grotere fout maken was niet mogelijk. De sneak preview van deze week was namelijk I Love You Phillip Morris: De waarschijnlijk slechtste film die ik zal zien dit jaar.

Ik weet eigenlijk niet waar te beginnen om mijn gal over deze film te spuien. Ik heb allereerst zelden een film gezien die zo onsamenhangend is als I Love You Phillip Morris. Of het nu gaat om een drama dat af en toe lollig wil zijn of om een komedie die te serieus van toon is, het blijft het eerste uur slechts gissen. De aanwezigheid van Jim Carrey helpt daar ook niet bij. Liet hij in onder meer de Truman Show nog zien drama en komedie op grandioze wijze te kunnen combineren, in I Love You Phillip Morris faalt hij pijnlijk. Het ene moment trekt hij gekke bekken om slechts enkele seconden later als aidspatient in beeld te verschijnen.

Een ander zwak punt van de film is de uitwerking van de personages. Jim Carrey en Ewan McGregor spelen een homo-stel dat elkaar leert kennen in de gevangenis. Regisseurs Glenn Ficarra en John Regua nemen deze relatie overduidelijk serieus en lijken zelfs de pretentie te hebben om de kijker een moralistische boodschap mee te geven. Probleem daarbij is echter dat Jim Carrey en Ewan McGregor het stel zo karikatureel en flauw neerzetten dat ook deze poging meteen ongenadig doodslaat.

Verkeerde keuzes en een onsamenhangend geheel. Het is I Love You Phillip Morris in een notendop. Tel daarbij op het uitleggerige einde dat niet om aan te zien is, het uit de lucht vallende, clichématige en binnen no-time afgeraffelde aids subplot en de werkelijk stompzinnige twist aan het einde, en het moge duidelijk zijn: I Love You Phillip Morris is nu al de slechtste film van het jaar.

1.3/10

februari 8, 2010 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , , , , , ,