Recensie: X-Men: First Class

De eerste X-Men verfilmingen zette de standaard voor comicverfilmingen. Een niveau dat daarna enkel nog benaderd en overschreden werd door de Batman films. Helaas kwam er na de uitstekende eerste delen de klad in de X-Men reeks. Brett Ratner wist in deel drie op ongeevenaarde wijze de personages om zeep te helpen en spin-off Wolverine kon de verwachtingen bij lange na niet waarmaken. Gelukkig pakken Professor Xavier en zijn mutanten de draad weer op in X-Men: First Class.

De X-Men reeks is van alle moderne Hollywoodmarkten thuis. Na het origineel (X-Men) een sequel (X2) en een spin-off (X-Men Origins: Wolverine) is het tijd voor een prequel in de vorm van X-Men First Class. Een film die teruggaat naar de jonge jaren van de X-Men. De film focust zich daarbij op de vriendschap tussen de twee latere aartsvijanden Eric Lehnsherr (Magneto) en Xavier (Professor Xavier). En het moet gezegd, dat blijkt een uitstekend besluit. Het begint al met de indrukwekkende Tweede Wereldoorlog openingsscene waarin we Eric Lehnsherr leren kennen. En valt daarna een uur lang niet meer stil.

De twee tegenpolen zijn interessant genoeg om een hele film te boeien en voor de transformatie van vriend naar vijand wordt vakkundig de tijd genomen. James McAvoy en Michael Fassbender overtuigen beide in hun rollen maar ook bad guy Kevin Bacon en de mysterieuze Jennifer Lawrence zijn prima op dreef. Dat verandert echter halverwege. De introductie van allerlei nieuwe mutanten zorgt voor aardige special effects maar maakt de film ook onoverzichtelijker en enigzins stuurloos. Daar waar het verhaal het eerste uur leidend was, ligt de nadruk in het tweede deel op de actie. Dat daarbij het woord grootser het toverwoord lijkt, zorgt voor enkele fraaie actiescenes maar doet de film geen goed.

Toch steekt First Class uiteindelijk ver uit boven de latere delen. Zo wordt de jaren zestig sfeer uitstekend weergegeven, zorgt de film regelmatig voor een glimlach op je gezicht en worden ook de echte fans niet vergeten. De cameo’s van Hugh Jackman en Rebbeca Romeijn getuigen daarvan. De belangrijkste reden dat X-Men: Fist Class de voorgaande twee delen overtreft, blijft echter de uitwerking van de personages. Geen bordkartonnen mensen die enkel worden gebruikt om van de ene actiescene naar de andere te komen maar degelijk uitgewerkte protagonisten waar je mee, mee kunt leven. En dat werd weer tijd.

7.7/10

juni 4, 2011 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , , , , , , ,