Recensie: Prometheus

Ridley Scott leverde met Alien een sciencefiction klassieker af die ook vandaag de dag nog met gemak overeind blijft. Hoge verwachtingen en een lichte knagende twijfel streden dan ook om voorrang de afgelopen maanden, toen de bioscooprelease van Alien voorganger Prometheus naderde. Twijfel waarvan echter na vijf minuten al niets meer over was.

Je moet het maar durven als Ridley Scott zijnde. Dertig jaar na Blade Runner en Alien terugkeren naar het genre dat je groot heeft gemaakt. Het getuigt van heel veel lef, maar filmische zelfmoord ligt voortdurend op de loer. Gelukkig besefte ook Scott zelf dat want de regisseur keert met Prometheus indrukwekkend en vooral onbeschrijfelijk mooi terug naar zijn roots.

Vooral visueel imponeert Prometheus namelijk vanaf de allereerste seconde. Ridley Scott laat zien dat goede 3D wel degelijk een meerwaarde heeft. De weidse landschappen in de beginfase zijn een lust voor de oog maar ook de prachtige sets en de donkere futuristische beelden maken grote indruk. Zelfs de gruwelijke scenes die goed gedoceerd zijn in Prometheus zien er adembenemend mooi uit.

Maar ook qua verhaal weet Prometheus te overtuigen. De ontdekkingsreis naar de oorsprong van de mens, is meer dan boeiend waardoor vooral het eerste uur zenuwslopend en fascinerend tegelijk is. Het is jammer dat Scott richting einde kiest voor meer actie en geweld en minder voor de intelligente aanpak, maar niet zo vervelend dat het de film veel tekort doet. Bovendien zorgt Scott er daardoor wel vakkundig voor dat de overgang naar Alien langzaam wordt ingezet.

Naast alle lof voor Scott ook een compliment voor de cast die over de gehele linie ontzettend goed is en in Michael Fassbender een absolute uitblinker kent. Heel veel valt er dan ook niet aan te merken op Prometheus. Enkel de manier waarop Scott toewerkt na een Prometheus vervolg stelt teleur. Het is onnodig en vooral te geforceerd. Dat neemt echter niet weg dat Prometheus bijblijft als een visueel spektakel met talloze scènes die nog lang blijven rondspoken. En dat is stiekem meer dan ik vooraf had durven hopen.

8.0/10

juni 5, 2012 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , ,