Tim's Filmblog

"Not that it matters, but most of it is true."

Bernhard, Schavuit van Oranje (4)

Het is alweer gedaan met deze prachtserie die me vooral bij zal blijven vanwege het heerlijke inkijkje in het paleisleven. Het blijft leuk om de royals en met name het levensverhaal van de charmante, eigenzinnige en flamboyante Bernhard eens in een dramaserie te zien.

Deze laatste aflevering kenmerkte zich vooral door een een hoog dramagehalte. Daar waar in de eerste drie aflevering de luchtige ondertoon nooit veraf was, was dat vanavond wel anders. Dat lag ook wel enigzins voor de hand aangezien in deze laatste aflevering zowel Juliana als Bernhard nog het loodje moesten leggen en de getroubleerde relatie tussen Bernhard en Beatrix nog verklaard moest worden. Regisseur Pim van Hoeve en schrijver Tomas Ross weten deze ontbrekende puzzelstukjes uitstekend en voor de verandering vermoedelijk redelijk waarheidsgetrouw in elkaar te schuiven door middel van de Lockhead affaire.

Een ander aspect wat bijblijft na Bernhard, Schavuit van Oranje is het fantastische acteerwerk. Daan Schuurmans, Loes Haverkort, Ellen Vogel en Lotje van Lunteren, stuk voor stuk weten zij te overtuigen en sterker nog, zelfs te imponeren. De absolute ontdekking (voor mij althans) is echter zonder enige twijfel Eric Schneider. Vier weken lang heb ik genoten van zijn ingetogen en krachtige spel waardoor de oude Bernhard voor mij toch consequent de show stal.

Was er dan vier weken niets te klagen. Nou, bijna niets. De tv-serie duurde wat mij betreft een aflevering of drie á vier te kort. Er blijven meer dan genoeg gebeurtenissen over die nu een beetje afgeraffeld of zelfs met de haren erbij gesleept werden (Vader Maxima, Soldaat van Oranje) en was er af en toe een wel erg ingestudeerde dialoog te horen (Een beetje dom, van de prins geen kwaad en Shaken not Stirred). Dergelijke futiliteiten mogen de pret echter niet drukken. Bernhard, Schavuit van Oranje is met afstand de beste Nederlandse tv-serie die ik in jaren zag en de dvd zal dan ook zo snel mogelijk opgenomen worden in mijn dvd-colletie.

8.0/10

januari 25, 2010 - Posted by | recensie | , , , , , , , , , , , ,

Nog geen reacties.

Plaats een reactie